ІСТОРІЯ, ТЕОРІЯ ТА МЕТОДИКА СКРИПКОВОГО ВИКОНАВСТВА:
ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ ВИКОНАВСЬКОГО МИСТЕЦТВА:
ФАХ (СОЛЬНИЙ СПІВ):
- МЕТОДИЧНІ ПРИНЦИПИ ФОРМУВАННЯ НАВИЧОК ВОКАЛЬНО-АНСАМБЛЕВОГО ВИКОНАВСТВА
- ОСНОВНІ ДИКЦІЙНО-АРТИКУЛЯЦІЙНІ ПРОБЛЕМИ У ВОКАЛЬНОМУ ВИКОНАВСТВІ
- ОСНОВИ ТЕХНОЛОГІЇ ЗВУКОУТВОРЕННЯ У СУЧАСНІЙ ПРАКТИЦІ ВИХОВАННЯ ГОЛОСУ
- ОСОБЛИВОСТІ РОБОТИ З РОЗВИТКУ ВОКАЛЬНО-ВИКОНАВСЬКОЇ ТЕХНІКИ ЕСТРАДНО-ДЖАЗОВИХ СПІВАКІВ
- ФОНОПЕДИЧНІ ВПРАВИ І РОЗСПІВКИ
Концептуальні засади створення сучасної навчальної літератури
Кафедра виконавського мистецтва використовує новітні досягнення у методичному забезпеченні навчального процесу, методичні розробки до предметів, що підвищують професійний рівень майбутнього співака-професіонала відповідно до сучасних вимог суспільства, наукові інновації, які забезпечують та зміцнюють матеріально-технічну базу музичної освіти, а також широко запроваджує у навчальний процес нові психолого-педагогічні розробки та передовий педагогічний досвід. Все це висвітлено у навчально-методичній літературі, яка продукується науковим потенціалом названої кафедри.
МОНОГРАФІЇ
Стасько Г. Є. Психотехніка співу у вокальній педагогіці : [монографія] / Галина Стасько. – Івано-Франківськ : Вид-во Прикарпатського нац.. ун-ту ім. В. Стефаника, 2011. –175 с. 9,5 друк. арк
Монографія охоплює одну з найважливіших проблем сучасної вокальної педагогіки – психолого-фізіологічний аспект голосотворення. Потреба удосконалення професійних знань з новітніх позицій величезного інтелектуального багажу, добутого зусиллями багатьох поколінь видатних співаків, вокальних педагогів та дослідників співацької культури, що базуються на багатовіковому емпіричному досвіді, в сукупності з дотичними галузями наук – біофізикою, психологією фізіологією, фоніатрією,фонопедією, нейролінгвістикою, інформатикою тощо, покликана значно розширити коло фахової обізнаності не тільки спеціалістів, а й заповнити дефіцит необхідних знань щодо «феномену» вокальної майстерності загалом. Підвищення рівня вокально-технічного забезпечення сучасного співака зумовлюється як рівнем його професійної компетенції, так і багато в чому визначає й творчу долю виконавця, оскільки, освоєння нових знань вимагає, насамперед, певних інтелектуальних зусиль, волі та наполегливості, зважаючи на те, що спів – це передовсім, практична дія. Праця вміщає широкий спектр науково-теоретичних досліджень: В. Юшманова, В. Прокоп’єва, В. Ємельянова, В. Морозова (Росія), КрістінЛінклейтер, СетаРігтса (США), Н. Прокопенко, Н. Гонтаренко, В. Микиші, А. Кравченка, О. Мишуги (Україна) та багато інших.Робота розрахована як на спеціалістів у галузі вокального мистецтва, так і на широке коло шанувальників співацької культури.
УДК 781.1:784 ББК 85.14 С77
Голос людини та вокальна робота з ним : [монографія] / [Г. Є. Стасько, О. Д. Шуляр, М. Ю. Сливоцький, М. П. Стефанюк, О. Р. Молодій, М. В. Попелюк, І. І. Жеребецька]. – Івано-Франківськ : Вид-во Прикарпатського нац. ун-ту ім. В. Стефаника, 2010. –336 с. 19,5 друк арк.
Колективна монографія вміщує багаторічний досвід вокальної роботи викладачів кафедри виконавського мистецтва та суміжних кафедр Інституту мистецтв Прикарпатського національного університету ім. В. Стефаника. У книзі на основі аналізу практичної роботи та науково-методичного обґрунтування зосереджено увагу читача на важливих питаннях розвитку голосового апарату людини.Монографію адресовано студентам вищих мистецьких навчальних закладів, а також середній ланці музичної освіти, усім, хто науково-методично освоює практику вдосконалення голосового апарату.
УДК 784 (042.4) ББК 85.314 Ш 95 ІSBN 978-966-640-272-4
РЕПЕРТУАРНІ ЗБІРНИКИ, НАВЧАЛЬНІ ПОСІБНИКИ
Старовинні арії та пісні композиторів XVІ – XVІІІ ст.: Хрестоматія для співу /для голосу в супроводі фортепіано /.Ч. І.;- Івано-Франківськ, 2020 р.-178 с.
Автори – Г.Є.Стасько.; О.Д Шуляр.; В.С.Зелінка.
Посібник є результатом багаторічної педагогічної праці викладачів постановки голосу кафедри методики музичного виховання і диригування, кафедри виконавського мистецтва Навчально-наукового Інституту мистецтв Прикарпатського університету ім. В. Стефаника та кафедри мистецьких дисциплін Ужгородського ІКіМ.Він містить навчальний репертуар для голосу в супроводі фортепіано та методичні поради щодо його використання в навчальному процесі.
До посібника увійшли твори вокально-педагогічного репертуару для різних типів голосів.
Видання розраховане на викладачів та студентів вищих навчальних закладів ІІІ – IVрівня акредитації, професіоналів та широкого кола любителів вокального мистецтва.
УДК 784. 91ББК 85.314. 3Ш 95
Старовинні арії та пісні композиторів XVІ – XVІІІ ст. : Хрестоматія для співу /для голосу в супроводі фортепіано /. Ч. ІI.,-Івано-Франківськ.; 2018 р.-190 с.
УДК 784. 91ББК 85.314. 3Ш 95
Старовинні арії та пісні композиторів XVІ – XVІІІ ст. : Хрестоматія для співу /для голосу в супроводі фортепіано /.Ч. ІІІ.;-Івано-Франківськ.; 2020р.-177 с.
УДК 784. 91ББК 85.314. 3Ш 95
Старовинні арії та пісні композиторів XVІ – XVІІІ ст. : Хрестоматія для співу /для голосу в супроводі фортепіано /.Ч.ІV.;- ІваноФранківськ.; 2020р.-183 с.
УДК 784. 91ББК 85.314. 3Ш 95
Пірус В. С., Пірус В. В.Стрілецька трійця (Михайло Гайворонський, Роман Купчинський та Левко Лепкий у сузір’ї поетів-піснярів часів національно-визвольних змагань) / В. С. Пірус, В. В. Пірус. – Івано-Франківськ : Вид-во ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника», 2014. – 139 с. 16,1 друк. арк
Навчальний посібник підготовлений до друку професором Інституту мистецтв Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника, народним артистом України B.C. Пірусом та провідним концертмейстером Інституту мистецтв Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника В.В. Пірусом, присвячений талановитим стрілецьким композиторам й адресується вчителям музики і співу, керівникам професійних і аматорських художніх колективів, студентам середніх спеціальних та вищих музичних навчальних закладів. Для широкого кола музикантів-педагогів, які матимуть можливість збагатити репертуар на основі стрілецької пісні, сприяти вихованню загально-музичної культури та допомогти студентам по-справжньому збагнути феномен пісні січового стрілецтва, її історичну велич і духовну силу.
УДК 78 (07) ББК 85.31 (4Укр-я73) ISBN 978-966-640-392-9
Романси українських композиторів [Ноти] : збірник вокального репертуару для тенора в супроводі фортепіано / упоряд. М. Ю. Сливоцью О. Д. Шуляр, М. П. Стефанюк. – Івано-Франківськ : Видавництво «ПЛАЙ» ЦІТ Прикарпатського нац. ун-ту ім. В. Стефаника, 2009. –129 с. 15 друк. арк.
Збірник романсів українських композиторів є результатом багаторічної педагогічої праці викладачів постановки голосу кафедри співу Інституту мистецтв Прикарпатське національного університету імені Василя Стефаника. Він містить навчальний репертуар для тенора в супроводі фортепіано, а також методичні поради щодо його використання навчальному процесі.Видання розраховане на викладачів і студентів вищих навчальних закладів IV рівня акредитації, професіоналів та широке коло любителів вокального мистецтва.
УДК 784.3:7.071.1 (477) ББК 85-043.3 (47) Р69
Пісні з репертуару «Росинки» : репертуарний збірник.– Ч.ІІ /упорядники : Михайлюк Х. О., Молодій О. Р., Ортинська М. З., Черсак О. М. – Івано-Франківськ: Нова Зоря, 2008.– 88 с. 10.93 друк. арк.
Нотний збірник представляє частину репертуару відомого в Україні народного вокального ансамблю «Росинка» Прикарпатського національного університету ім. В. Стефаника, заснованого у 1967 р. Це твори західноєвропейської класики (Й. Бах, Ш. Гуно, З. Фібіх) та українських композиторів (О. Білаша, І. Поклада, М. Скорика, М. Гайворонського, В. Івасюка, І. Фіцаловича, П. Дворського та ін.), які апробовані багаторічною виконавською практикою ансамблю.
ББК 85.94я436 П-34
Арії, романси та пісні західноукраїнських композиторів XIX – першої половини XX ст. : Хрестоматія для співу в супроводі фортепіано / упорядники: О. Шуляр, Г. Стасько, X. Фіцалович, М. Сливоцький. – Ч.1. – Івано-Франківськ : Плай, 2005. – 114 с. 13,2 друк арк.
Посібник є результатом багаторічної педагогічної праці викладачів постановки голосу кафедри співу і диригування Інституту мистецтв Прикарпатського університету ім. В. Стефаника. Він містить навчальний репертуар для голосу в супроводі фортепіано та методичні поради щодо його використання в навчальному процесі. Видання розраховане на викладачів та студентів вищих навчальних закладів IV рівня акредитації, професіоналів та широкого кола любителів вокального мистецтва.
ББК 85.94 ISBN 966-640-149-5
Арії, романси та пісні західноукраїнських композиторів XIX – першої половини XX ст. : Хрестоматія для співу в супроводі фортепіано / упорядники: О. Шуляр, Г. Стасько, X. Фіцалович, М. Сливоцький. – Ч.2. – Івано-Франківськ : Плай, 2005. – 114 с. 13,2 друк арк.
Друга частина посібника є продовженням циклу навчального вокального репертуару і студентів, які опановують мистецтво співу на музичному факультеті. Крім нотногоматеріалу до посібника включені короткі анотації про композиторів, твори яких вміщені в ньому. Подаються також методичні поради щодо використання даних творів у навчальному процесі. До посібника ввійшли романси, арії та пісні західноукраїнських композиторів – В. Барвінського, Я. Барнича, В. Безкоровайного, В. Верховинця, А. Гнатишина, В. Заремби, О. Залеського, А. Кос-Анатольського, С. Людкевича, С. Сапруна (мол), І. Соневицького, Я. Ярославенка та ін.Видання розраховане на викладачів та студентів вищих навчальних і середніх спеціальних закладів II–IV рівня акредитації, професіоналів та широке коло любителів кального мистецтва.
ББК 85.94 ISBN 966-640-149-5
Пірус В. С., Кващук В. Я., Пірус В. В. Вокалізи для високого голосу в супроводі фортепіано [Ноти] : навч. посіб. / упоряд.: Пірус В. С., Кващук В. Я., Пірус В. В. – Івано- Франківськ : Вид-во Прикарпатського нац. ун-ту ім. В. Стефаника, 2011.-91 с.
Видання є вагомою допоміжною ланкою діючих програм із навчальних дисциплін «Постановка голосу», «Сольний спів», «Камерний спів» для глибокого освоєння студентами вокально-технічних навичок. Запропоновані упорядниками вокалізи допоможуть співакам подолати технічні труднощі, виправити недоліки звуковедення в процесі формування якісного вокального тону, розвинути їх музично-вокальні здібності.
Ураховуючи важливість курсу «Постановка голосу» для підготовки кваліфікованих фахівців у галузі музичного виховання, упорядники збірника «Вокалізи для високого голосу в супроводі фортепіано» сподіваються, що запропоноване нотне видання стане вокальним матеріалом для студентів і педагогів в їх практичній роботі.
УДК 784:786.2 ББК 85.314
Пірус В. С., Пірус В. В. Пісні, романси та арії з репертуару народного артиста України Володимира Піруса / В. С. Пірус, В. В. Пірус.– Івано-Франківськ: Нова Зоря. – 2004. – 104 с. 6,53 друк. арк
Нотне видання підготоване до друку доцентом Інституту мистецтв Прикарпатського національного університету ім. В. Стефаника, народним артистом України В. С. Пірусом та концертмейстером Інституту мистецтв Прикарпатського національного університету ім. В. Стефаника В. В. Пірусом. призначене для професійних виконавців та аматорів, а також студентів середніх спеціальних та вищих навчальних закладів, які мають достатню професійну вокальну підготовку.Пропонований у збірнику репертуар різноманітний за тематичною та образно-емоційною сферами, музичною мовою, художньо-виразовими засобами.Збірник служить унаочненням поширеної в Україні традиції упорядкування концертного репертуару видатних співаків XX ст., що набули значної популярності. Цінність даної збірки у її спрямованості для широкого кола музикантів – професійних виконавців, педагогів, – які матимуть можливість збагатити репертуар, підвищити майстерність, сприяти вихованню загальної музичної культури слухачів.
ББК 85.31 (4Укр) П-34
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
Вишневська С. В. Формування вокально-виконавського стилю різнофахових спеціалістів: методичні рекомендації по постановці голосу для студентів І–V курсів музичного факультету / С. В. Вишневська. – Івано-Франківськ : Прикарпатський нац. ун-т ім. В. Стефаника, 2012. – 53 с. 0,465 друк. арк.
Актуальність роботи зумовлена її зв’язком з проблематикою загальних проблем та конкретизації специфіки вокальної підготовки, сольних форм виконавства, різнофахових музичних спеціалістів, для яких вокал становить невід’ємну частину їх спеціалізації: солістів-вокалістів (оперного та концертно-камерного виконавства), диригентів-хормейстерів, співаків-бандуристів, акторів театру (співаки-актори).Розглядаючи сольні форми виконавства акцентується первинність камерної музики як основи формування музично-виконавського стилю співака.Систематизовано основні жанрові різновиди вокально-педагогічного репертуару та особливості їх засвоєння різнофаховими спеціалістами на початковому етапі навчання.Запропоновано основні засади формування навиків передачі образно-емоційного змісту творів.Запропонована в роботі теоретична концепція розширює теоретичний та методичний апарат дослідження творчих процесів вокального виконавства.
ББК 85.310.71 УДК 781.68; 781.65 2 друк. арк.
Попелюк М. В. Правила поводження та основні поради співакам-початківцям : методичні рекомендації для студентів-вокалістів мистецьких закладів / М. В. Попелюк. – Івано-Франківськ : Прикарпатський нац. ун-т ім. В. Стефаника, 2013. – 44 с. 0,765 друк. арк.
Методичні рекомендації спрямовані на роз’яснення співакам-початківцям основ вокальної техніки. У посібнику розповідається про дихання, звукоутворення, резонатори, регістри, тембри, інтонацію, вимову й музичні відтінки. Крім того в ньому дано поради, як позбутися дефектів, що поширені серед співаків, які застосовувати вправи для поліпшення голосу, які вокально-технічні прийоми слід уживати для художнього виконання музичних творів.
ББК 74.20
Попелюк М. В.Робота артикуляційного апарату під час співу : методичні рекомендації для студентів-вокалістів мистецьких закладів / М. В. Попелюк. – Івано-Франківськ : Прикарпатський нац. ун-т ім. В. Стефаника, 2012. – 37 с. 0,565 друк. арк.
Повноцінне враження від слова, навіть якщо воно дикційно чітке, виходить тільки в тому випадку, якщо воно звучить природно, просто як у мові. Ця простота й природність залежить від дотримання в співі деяких норм вимови мовних слів. Хоча, як ми це вже знаємо, вокальність порушує мовні якості голосних, все-таки деякі норми мови можуть бути в співі дотримані. Педагогові необхідно знати властивості звуків мови, щоб свідомо вживати їх для вироблення потрібних якостей голосу.
ББК 74.20
Попелюк М. В. Самостійна робота студентів при навчанні сольному співу : методичні рекомендації для студентів-вокалістів мистецьких закладів / М. В. Попелюк. – Івано-Франківськ : Прикарпатський нац. ун-т ім. В. Стефаника, 2011. – 30 с. 0,465 друк. арк.
Успішне навчання сольному співу не можливе без вмілого поєднання роботи в класі з роботою студента в позаурочний час, тобто самостійною роботою студента.Автор у методичних рекомендаціях розкриває і аналізує, яким чином педагоги-вокалісти повинні будити творчу активність, розвивати свіжу думку молодих митців, їх творчі сили, прагнення до наполегливої праці. При застосуванні самостійної роботи студентами, частина навчального процесу здійснюється поза уроком, у відсутності викладача. Проте роль педагога в цьому процесі не знижується, а навпаки – зростає, стає складнішою і об’ємнішою.
ББК 74.20
ДИСКОГРАФІЯ
«Усе на світі від любові» : співає народний вокальний ансамбльь «Росинка». – CD : Студія «голос Надзбруччя», м. Борщів Тернопільської обл., 2014.
Компакт-дискпредставляє добірку 15 творів з «золотого репертуару»народного вокального ансамблю «Росинка» Івано-Франківського педінституту ім. В. Стефаника (нині– Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника), створеного у 1967 р. студенткою – першокурсницею Христиною Михайлюк (тепер – професор, заслужений діяч мистецтв України). У 1978 р. колектив отримав звання «народного». «Росинка» – лауреат обласних, всеукраїнських та мiжнароднихконкурсiв: «На крилах мелодiй» (Словаччина, 1990), «Золотi трембіти» (Україна, 1997). Чотири рази колектив отримував звання лауреата всеукраїнського телетурнiру «Сонячнi кларнети». Його вирiзняють кришталева чистота, нiжнiсть i м’якiсть звучання, тонкий лiризм i глибоке проникнення в пiсню, культура сценiчноїповедiнки й елегантнiсть. На одному iзювiлейнихконцертiв, присвячених 100-рiччю вiд дня народження В. Стефаника (1970), ансамбль слухав нар. артист СРСР Iван Козловський. Знаменитий спiвак високо оцiнивмайстернiсть колективу. На його прохання «Росинку» запросили вiдсвяткуватиювiлейВ. Стефаника у Москвi, на якому митець свiтової слави спiвав з дiвчатами з Iвано-Франківська. Пiд час зйомок у Карпатах т/ф «Червона рута» учасницi «Росинки» познайомилися iзСофiєю Ротару, учасниками ансамблю «Смерiчка», його солiстами В. Зiнкевичем, Н. Яремчуком, композиторами В. Iвасюком, Л. Дуткiвським. З ними колектив весь час пiдтримувавтворчi зв’язки, а пiснiВ. Iвасюкапостiйно звучать у їхньому виконаннi. За більш як 40-рiчну діяльність «Росинка» стала прекрасною вокальною школою для більше як п’яти десяткiв її учасниць, якiсьогоднi створили свої вокальні колективи i продовжують кращiтрадицiї улюбленої «Росинки». Тепер в ансамблi разом із незмінним керівником Христиною Михайлюкспiвають: заслужені артистки України – Ольга Молодiй, IринаЖеребецька, МарiяОртинська, Ольга Черсак; концертмейстер колективу – заслужена артистка України Любов Гундер. «Росинка» виступала в Росiї, Румунiї, Прибалтицi, Бiлорусi, Польщi. В її репертуарi понад 150 творiв, основу становлять українські народні пiснi, авторськi твори українських композиторiв та івано-франківских авторів Б. Юркiва, В. Їжака, Д. Циганкова, I. Фiцаловича, Я. Бабинського, Б. Шиптура, С. Гричко, Г. Котика, Л. Малько. «Росинка» брала участь в т/ф: «Червона рута» (1971), «Телеграми, телеграми…» (1977), «Де Черемоша хвилi плинуть» (1988), «Верховино, свiтку ти наш» (1990). У 1994 р. студiя «Укркiнохронiка» вiдзняла повнометражний музичний фiльм «Дзвенить „Росинка” у пiснях». Пiснi у виконаннi «Росинки» записанi та випущенiфiрмою «Мелодiя» на трьох платiвках. У 2002 р. випущено компакт-диск «Згадай мене» (28 творiв), у 2009 р. – «Не можу забути»; вийшли друком чотири збірки вокальних творів з репертуару ансамблю. У 1998 р. «Росинка» стала лауреатом обласної премiї iм. В. Стефаника в галузi виконавства.
В морі часу: Володимир Пірус. – CD. – Івано-Франківськ: Студія звукозапису «На Майдані» м. Івано-Франківськ, 2004.
Володимир Пірус – відомий на Прикарпатті співак, родом із старовинного села Сапогова ( біля Галича на Івано-Франківщині). За роки творчої діяльності побував з концертами в багатьох країнах близького та далекого зарубіжжя. Йому аплодували слухачі Польщі, Угорщини, Румунії, Німеччини, Франції, Канади та США. Колоритна зовнішність, приємний тембр голосу, вдало підібраний репертуар, високий професіоналізм, любов та шана глядача допомогли йому стати народним артистом України (1997). Творчий шлях від соліста Гуцульського ансамблю пісні і танці до професора кафедри академічного та естрадного співу Інституту мистецтв Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника – це шлях урізноманітнення та збагачення репертуару співака, який однаково професійно виконує народні, естрадні пісні, українську та зарубіжну класику. Цей альбом є творчим доробком співака в жанрі традиційної естрадної української пісні на слова та музику поетів і композиторів Прикарпаття.